cute & cool creations

anskin askarteluja ja elämää

Design teameista ja piilomainonnasta

13 kommenttia

Silloin tällöin multa kysellään, mitä tarkoittaa Design team ja mitä se käytönnössä tarkoittaa jos ”design tiimeilee”. Askartelumaailmoja seuraamattomille asia saattaa kyllä kieltämättä vaikuttaa hieman sekavalle! Enkä ensihätään löytänyt mistään edes kovin selkeää kuvausta design tiimiläisen ”työnkuvasta”, sekin kun tietenkin vaihtelee vähän tiimin mukaan, kun tiimejäkin on erilaisia. Yleisenä ideana voisi kuitenkin sanoa, että suunnittelutiimin jäsenenä askarrellaan esimerkkitöitä ja sitä kautta jaetaan ideoita ja inspiraatiota muillekin. Näin esimerkiksi erilaisissa haasteblogeissa, joissa askarrellaan tietyistä annetuista aiheista. Esimerkkinä vaikkapa kuuluisa Get Inspired!

Usein Design teameihin haetaan, jos tiimin pitäjä pitää yleisen haun. Silloin yleensä pyydetään esimerkkitöitä mukaan. Tiimeilystä kun ei makseta mitään (eri asia sitten tuolla Amerikoissa, missä on muutenkin vähän eri meno) niin jotkut ovatkin ihmetelleet, miksi sellaiseen sitten rupeaa. Kai se pientä hulluutta vaatii ;) Mutta onhan se mukavaa, jos töillään voi inspiroida muita ja onhan se aina kivaa nähdä oma työnsä jossakin esillä!

Myös erilaisilla nettikaupoilla voi olla omat suunnittelutiiminsä. Itse kuulun Ökömökön Design Teamiin. Näissä ideana on askarrella kaupasta saaduilla tuotteilla ja siten tuotteet saavat mainostusta. Esimerkkityöt menevät usein kaupan sivuille, joskus saattavat mennä ihan fyysisestikin kauppaan esille. Joissakin tälläisissä design teameissa kaupat lähettävät valmiit tuotepaketit, joista askarrellaan, ja joissakin saa valita tuotteet itse, mistä esimerkkityönsä sitten tekee.

Eli design teamiläiset saavat ilmaista tavaraa? Kyllä. Minullekin ystävällisesti huomautettiin, että piilomainonta on kiellettyä, myös blogeissa. Jos ilmaista tavaraa saa ja esittelee blogissa, niin siitä pitää tietenkin mainita ja asiahan on aika selvää kauraa ainakin minun mielestäni. Mutta piilomainontakeskustelu onkin tänä syksynä tuntunut olevan kuuma aihe, varsinkin tuolla muotiblogien puolella. Minun mielestäni askartelublogeissa tälläistä ongelmaa tai epäselvyyttä ei ole koskaan ollut. Ainakin omien huomioideni mukaan aina on tuotteista mainittu, jos ne on jostakin saatu, jo ihan alusta alkaen kun Design teamit alkoivat yleistyä Suomessakin. Monesti näkee tälläisten postien perässä maininnat, että tuotteet sieltä ja sieltä, jos ei tekstistä jo muutenkin tule asia selville. Vai mitä mieltä te olette, oletteko itse törmänneet epäselviin tapauksiin tai jotka olisi erityisesti pistäneet silmään blogeissa tai pistäneet ärsyttämään? Tai oletteko muuten ylipäätänsä ajatelleet asiaa miltä kantilta?

Jotkut kun tykkäävät lisäillä tuotelistauksia ihan niistäkin tuotteista, jotka on omin rahoin kaikki hankittu, niin lisäsin omiin vanhoihin postauksiin selvennykseksi mukaan sanan ”saatu” semmoisiin joissa on saatuja tuotteita. Eli tuotteet kaupasta A -> tuotteet saatu kaupasta A. :P

Ja sitten mainostusta: Yllä näkyy mitä tuotteita viimeksi sain Ökömököstä, eli näistä papruista ja tarroista askarreltuja juttuja tulette näkemään pian! Myös ylempien kuvien minialbumeiden tarvikkeet on osittain saatuja. Postauksen Bulgarian albumista näet täältä ja Pariisin albumista täältä.

Here’s just some ranting about design teams, because I sometimes get questions about what they are.

Mainokset

13 thoughts on “Design teameista ja piilomainonnasta

  1. Keltaiset tarrat on nameja! Nam nam! :)

    Itseä ei mainonta tai piilomainonta juurikaan hetkauta – minusta on kiva, jos joku vinkkaa. Sitä voi sitten itse päättää, onko tuote sellainen, jota kokeilisi/tarvitsis jne.
    Mutta olen huomannut, että mainonta keskustelu tosiaan velloo kovaa ja joitakin se ärsyttää suunnattomasti. Itseä joskus hämmästyttää se, että kyllähän sitä puhuessaankin saattaa suositella tai hehkuttaa jotakin tuotetta välittämättä siitä oliko sen saanut ilmaiseksi vai maksanut. Harvemmin silloin kukaan älähtää, että äläpä mainosta! …eli minua moisen ”piilomainonnan” vainoaminen jossain määrin ärsyttää. Mutta ehken minä luekaan sitten sellaisia blogeja, jossa sitä paljon olisi.

  2. Pakko laittaa vielä tämä, kun unohdin laittaa rastin ”seuraamisesta”

  3. Minusta kyllä oli ihan kiva kuulla aloittelijana kenen papereista tai koristeista kysymys oli, jotta pääsin vähän jyvälle, mistä pidän tai en pidä. Joten arvostin, jos bloggaaja kertoi että paperi on valmistajan X ja stanssi valmistajan Y. Kuukkelilla sitten olen selvitellyt, mistä tavaroita haluan ostaa. Liiallisesta mainonnasta en pidä – tekstin on pidättäydyttävä asiassa ja esim linkitykset firmoihin ovat toki ok. Usein otsikko ”Ökömökön DT-työ” toki minulle kertoo, että tokihan materiaaleja on ilmaiseksi saatu…

    Omalta osaltani aihe on kyllä mielenkiintoinen, sillä lähdin mukaan Sinellin Design Tiimiin, joten kauppa olettaa minun mainostavan heitä blogissaan.

  4. Piilomainonta ja mainonta ovat mulle ainakin täysin eri asioita. Ainakin nykyiset kaupalliset suomalaiset Design Teamit toimivat käsittääkseni siten, että asia tuodaan erittäin selkeästi ilmi. Tuotteet on listattu ja usein myös linkitetty kauppaan. Mun mielestä se ei ole piilomainontaa vaan mainontaa. Kaupan tuotteita mainostetaan tehtyjen töiden muodossa ja niistä saadaan korvaus joko tuotteina, rahallisesti tai jossakin muussa muodossa, käytännöt vaihtelevat. Mun mielestä tässä kuviossa ei ole mitään epäselvää. Yleensä DT-jäsenet kuitenkin ostavat tuotteita myös itse, harvoin mallityöt on tehty täysin ilmaisista materiaaleista (joskin sekin on mahdollista). Tämän vuoksi en näe tarvetta eritellä mitkä materiaalit ovat olleet ilmaisia ja mitkä on itse hankkinut. Mainonta on kuitenkin selkeää ja rehellistä, toisin kuin piilomainonta.

    Piilomainontakaan ei sinänsä itseäni häiritse, sillä ajattelen ihmisten olevan kuluttajina sen verran valveutuneita, että ymmärtävät joka tapauksessa itse tehdä valintansa ja ostopäätöksensä. Piilomainontaa on aina ja kaikkialla, muodossa tai toisessa, enkä usko että siitä päästään koskaan eroon.

    Jos blogissaan esittelee puolivalmista työtä ja kuvassa näkyvät samalla vaikkapa Fiskarsin paperileikkuri ja Martha Stewartin kuvioleikkuri, pitääkö kuvaa käsitellä silloin piilomainontana ja tuotesijoitteluna? Pitääkö kuvan yhteydessä mainita, että kuva sisältää tuotesijoittelua vaikka kyse olisi ihan omista ja omalla rahalla ostetuista tuotteista? Miten lukija/kuluttaja voi tätä tietää? Tämä vain pähkäilynä siitä, että kaikki piilomainonnalta vaikuttava ei välttämättä ole piilomainontaa. Eikä kaikki piilomainonta ole mun mielestä myöskään pahasta, sillä uusia ja mielenkiintoisia juttuja on kiva bongata tavalla tai toisella. Joskus mua itseäni ärsyttää huomattavasti enemmän suora ja selkeä mainonta.

    Nämä nyt taas yhden satunnaisen tyypin ajatuksia.

    Ja mitä Design Teameihin noin yleisesti tulee, niin tosiaan esim. ”Inspis” poikkeaa kaupallisista tiimeistä täysin, kyseessähän on vain ja ainoastaan INSPIROIMINEN, eikä taustalla ole esim. tuotteiden markkinointia.

    Tulikohan sekavaa sepustusta? :P

  5. Ellis puki munkin ajatuksia sanoiksi! :)

  6. Mielestäni lukijalle on ihan olennaista tietoa, hehkuttaako joku tiettyä tuotetta siksi, että on esim. kokeillut useita ja havainnut yhden muita paremmaksi. Vai että onko hän saanut yhden tuotteen ilmaiseksi ja hehkuttaa sitä, kun se on ihan hyvä – tietämättä ovatko muut samantyyppiset tuotteet samanlaisia, yhtä hyviä tai huonompia.

    Mielestäni myöskään yksityishenkilö ei voi itsekseen tehdä piilomainontaa, siinä mielessä kuin Ellis yllä kirjoitti Fiskars/MS -leikkureista. Piilomainonta on sellaista, että siinä on kaupallinen intressi takana. Jos joku kuvaa askartelupöytäänsä ja kuvassa on leikkureilta, ei mieleeni tule, että kyseessä on piilomainonta. Mutta jos suosittu askartelubloggari saisi leikkurinvalmistajalta 25 leikkuria sillä ehdolla, että näyttää blogissaan vuoden mittaan 5 valokuvaa, joissa leikkurit näkyvät ja 20 valmista projektia, joissa näitä leikkureita on käytetty, ja tämä ei mainitsisi asiasta vaan ehkä hehkuttaisi, miten onkaan yhtäkkiä innostunut leikkureiden käyttämisestä, se olisi piilomainontaa.

    Ja en tosiaan usko että kyseessä olisi askartelublogeissa ongelma.

    Itse olen ajatellut näin: Suomalaisessa askarteluelämässä tilanne lienee toinen kuin monissa muissa bisneksissä, koska täällä ei juuri ole askartelutarvikkeiden valmistajia. Valmistajallehan olisi melko lailla sama, tulevatko tuotteet näkyviin mainontana, piilomainontana vai tuotteen omilla rahoillaan hankkineiden hehkutuksina – kunhan vaan lukijoille syntyy se käsitys, että tuote on hyvä ja hankkimisen arvoinen. Suomalaiselle askartelukaupalle sen sijaan on elintärkeää että tuotteita ostetaan juuri heiltä – esim. Ökömökön toivehan on, että suomalaiset askartelijat ostaisivat vaikka CDVW:n tuotteita juuri heiltä, eikä muista suomalaisista askartelukaupoista saati tilailisi Amerikoista asti. Joten Design tiimiläisten blogien kautta Ökömökö saa näkyville esimerkkejä valikoimastaan.

    Itse lueskelin juuri kirjablogien puolelta samantyyppistä keskustelua, joten aihe tuntuu tosiaan olevan ajankohtainen.

    Kiitos Anski kun otit esille, tosi hyviä keskustelunavauksia sun blogissa!

  7. Sannika, kirjoitit paljon asiaa. Suomessahan tilanne on yleensä erilainen kuin maailmalla, sillä verkkokaupat myyvät samoja tuotteita ja jonkin tuotteen hehkutus voi ohjata mahdolliset asiakkaat mihin kauppaan tahansa etsimään tätä tuotetta. Vastaavasti ulkomailla olevat Design Teamit ovat yleensä valmistajien omien tuotteiden markkinointia. Tilanne on siis monilta osin täysin erilainen.

    Hyvä pointti Sannikalta oli myös tuo, että tapahtuuko tuotteiden hehkutus vain ”ilmaislahjan vuoksi”, vai siksi että se on aidosti hyvä. Itse voisin laskea tällaisiksi (nyt kuitenkaan mainostamatta vaan esimerkin vuoksi) omalla kohdallani esim. eräät maalit, joihin olen aivan rakastunut ja ne ovat mielestäni paljon parempia kuin maalit joita olen aikaisemmin käyttänyt. Vastaavasti esim. käyttämäni paperit ovat joko ”tosi kivoja”, ”ihan ookoo” tai ”kyllä näistä jotakin varmaan saa tehtyä”. Yleensä suhtaudun materiaaleihin kuitenkin suhteellisen neutraalisti, ellei jokin juttu ole erityisen kiva ja siksi erillisen hehkutuksen arvoinen. Läpinäkyvää ja typerää on hehkuttaa jokaista ilmaista ja mainostettavaksi tarkoitettua tuotetta vain mainostamisen vuoksi.

    Piilomainonta on kuitenkin mielestäni sellaista, että sitä voidaan harjoittaa niin monella eri tavalla. Taitavaa piilomainontaahan ei välttämättä edes huomata. Mun mielestä piilomainonta on myös asia, jonka jokainen tulkitsee hieman eri tavalla, olkoonkin niin että sille on olemassa varmasti jonkinlaiset ennaltamääritellyt piirteet. Joku mieltää piilomainonnaksi asian, josta toinen ei ajattele kaupallisesti pienintä hituakaan – ja päinvastoin.

    Mielenkiintoinen maailma.

  8. Tästähän nousi mehevät keskustelut!

    Itsekään en tosiaan näe että dt-mainostuksessa oisi mitään ongelmaa tai epäselvää. Mutta toisaalta ymmärrän sen toisenkin näkökulman jossakin määrin, että jos ei askartelua harrasta tai tiedä design tiimeistä ja niiden periaatteista mitään ja sitten törmää blogiin joka on täynnä sitä sun tätä tuotetta, saattaa helposti vetää herneet jonnekin. Vaatii tietenkin vähän lukutaitoa myös ja toisaalta miksi lukea sitten sellaisia juttuja edes jos ei askartelusta välitä… ;) Sama juttu pätee muunkin teemaisiin blogeihin.

    Voisi oikeastaan tiivistää, että tuntuu sille että usein ihan rehellisestäkin mainonnasta yritetään väkisin vääntää piilomainontaa, jotta päästäisiin vaan valittamaan asiasta.

  9. Pitää vielä vähän lisätä asiaa :)

    Mua ei itseä haittaa mainonta blogeissa, kunhan se tosiaan pysyy kohtuudessa. Onhan niitä joitakin blogeja, joissa joka toinen postaus on jonkun saadun tuotteen testaus/mainos, mutta ne tuntuvat olevan tosiaan tuolla vähän eri blogigenreissä. Niitä ei jaksa kauaa seurata. Mutta niissäkin se pääsyy ei ehkä ole mainoksissa, vaan siinä ettei niitä kirjoittajan ”omia” juttuja ja omaa tyyliä ei niissä näy tarpeeksi. Silloin kiinnostus vaan lopahtaa.

    Oon samaa mieltä Puuhiksen kanssa, että tosiaan aloittelijana varsinkin oli kiva kuulla minkä merkkisiä jotkut paperit sun muut olivat. Että sinänsä melkein voisi sanoa että askartelublogeissa mainonta oisi jopa ihan positiivista mun mielestä. Mutta tietty kohtuus kaikessa! Niinkuin Sannika sanoikin hyvin, että on olennaista tietää hehkutettavasta tuotteesta, jos sen on saanut ilmaiseksi vai onko se monien testauksien tulos. Kyllä mä saatan suhtautua vähän skeptisemmin ilmaisiin tuotteisiin liittyviin hehkutuksiin. Toisaalta askarteluissa on niin helppo nähdä omin silmin siitä askartelusta vaikkapa että kyllä, se paperi/kimalle/koriste näyttää hyvälle :D

    Suurimmalta osin mun mielestä suomalaisissa askartelublogeissa ollaan kyllä hyvinkin rehellisiä tuotteista. Jos jostakin ilmaisesta(kin) tuotteesta ei tykätä, niin se kyllä sanotaan suoraan, tai että jos jotkut DT-pakin tuotteet ei ole yhtään omaa tyyliä.

    Elliksellä oli monta hyvää pointtia, joista oon täysin samaa mieltä ja just hyvin sanottu! Mustakin mainonta ja piilomainonta on ihan eri asioita, mutta näköjään todellakin monet käsittää ne eri tavalla. Mutta kyllä mustakin ihmisillä on aika hyvä medianlukutaito, tai ainakin haluan mielummin olettaa niin. Koska sit taas liika ihmisten älykkyyden aliarviointikin pistää vuorostaan ärsyttämään. :D

    Joo, sekavaa sepustusta, aivoissa surraa liian lujaa että sais ajatuksista kunnolla kiinni :D

  10. oho, asia, jota en ole tullut edes ajatelleeksi sen kummemmin!

    kauppojen dt-tiimiläisyys on minusta ollut aina kaikilla selkeästi mainittu. uusille askartelijoillehan tuotteiden sekä kauppojen nimet nousevat varmasti tiimiläisten myötä paremmin esille ja vaikka kyseessä toki on markkinointi, minusta tässä harrastuksessa on kuitenkin hienoa juuri se, että muiden kautta löytää itselle uutta. mitenkään päällekäyvänä minä en tätä konstia pidä, mutta voihan tuotoksia ihailla myös helposti kiinnittämättä huomiota sen kummemmin tuotemainontaan.

    kun itse olen tehnyt joitakin ohjejuttuja, kuvissa on ollut myös tuotteita lähinnä lavastuksen vuoksi. esimerkiksi amalian askartelijat ovat saaneet kaikki samanlaiset askartelualustat, jotta kuvissa olisi jotain samaa linjaa, mutta eipä itse tuotetta ole taidettu sen kummemmin mainostaa. varsinaista myynninedistämistä ei kyseiseen tiimiläisyyteen liity, vaikka myyntiä amaliassa onkin, vaan ideoiden jakamisesta on sielläkin enemmän kyse. minä esimerkiksi olen tehnyt amalian työni toistaiseksi ihan omista tarvikkeistani.. hyvitystä saamme mukanaolemisestamme esimerkiksi kivojen tutustumiskäyntien ja uuden oppimisen myötä, mihin liittyy kuitenkin myös mainontaa.

    erilaisia tapahtumia minä olen surutta mainostanut, koska toivottavasti tiedon jakamisesta blogin kautta on jollekin hyötyä ja iloa. minun näkökulmasta se on nimittäin meidän kaikkien hyödyksi, koska silloinhan meille niitä juttuja järjestetään, jos osallistujia riittää.

    myös esimerkiksi sinun kauppojenesittelysi oli mielestäni hyvä ja taustalla varmasti oli sama idea tiedon jakamisesta. eihän noista muuten välttämättä tule tietoiseksi! tänäänkin tapaamisessa sain hyvää vinkkiä yhdestä kaupasta, jonka olemassaolosta en kyseisessä kaupungissa vähän aikaa sitten käydessäni valitettavasti ollut tietoinen.

    hmm, jotain muutakin oli mielessä, mutta katsotaan, jos tulee mieleen.. hyvä keskustelunaloitus!

  11. Todella hyvää asiaa on näemmä tullut monelta. Itse en edes suoraan sanoen tullut ajatelleeksi koko asiaa askarteluun liittyen vaikka se tosiaan tuolla muissa genreissä nyt jyllääkin ja itse olen myös saanut osani siitä.

    Minäkin ajattelen niin, että DT-työskentely on toimintatapa jonka tiimoilta ei ole epäselvää mutta tokihan lukijapalautteen pohjalta tarvikkeiden alkuperän voi ilmoittaa vielä tarkemminkin kuten olit tehnytkin. Askartelu muutenkin on ehkä eri tyyppinen alue keskustella tästä mainonnasta materiaalin tullessa niin monesta suunnasta vaikkapa yhteen työhön.

    Itse olen todella tarkka mainonnasta ja piilomainonnan välttämisestä ja pahoitin vähän mieleni anonyymikommenteista joissa vihjailtiin minun saavan rahaa kirjoittaessani jostain tuotteesta tai yrityksestä. Blogissani ei ole yhden yhtä mainosta ellei tilapäisiä kampanjoita lasketa ja kaikki kirjoitetut tekstit sisältävät selkeästi tiedon tuotteiden alkuperästä ja siitä olenko uhrannut niihin omia roposiani vai en. Eikä tähän päivään mennessä riihikuivaa ole yhdestäkään tekstistä herunut.

    Olen myös pohtinut todella paljon sitä, missä raja kulkee. Jos teen töitä firmalle X, joka työn luonteen takia lahjoittaa minulle tavaran Y joka on samalla osa palkkaani työn tekemisestä ja tämä tuote Y näkyy kuvassa blogissani mutta en mainitse saaneeni sitä firmalta X, onko kyseessä piilomainonta? Mielestäni ei, sillä en ole saanut tuotetta kirjoittaakseni siitä blogiin. Mutta toisaalta se on toki mainosta kyseiselle firmalle, etenkin jos tuote näkyy usein ja on kiinnostava. Kun itse käyttää aikaa näiden pähkäilyyn, tuntuu todella ärsyttävältä, että oletetaan sitä sun tätä eikä viitsitä kysyä ihan ystävällisesti.

    Asiallinen kysyminen ja kritiikkikin on toki suotavaa ja sen otan ilolla vastaan. Anonyymit kolme pistettä ja kysymysmerkki -vihjailuineen alkavat käydä vähän hermoille välillä.

    Anteeksi avautuminen.

    Tämä on tosiaan pinnalla tämä aihe.

  12. Mikä mielenkiintoinen keskustelu täällä onkaan käynnissä! Ihanaa Anski, että otit tämän esille!

    Itse kirjoitan listauksen sivussa tai kortissa käyttämistäni materiaaleista.
    – Ensinnäkin siksi, että aloittaessani itse tätä harrastusta koin tästä olevan paljon hyötyä, kun näin vastaavia listoja muiden blogeissa.
    – Toiseksi niille, jotka eivät ole tähän harrastukseen niin perehtyneet (vielä), ei ole aina selvää onko jokin tuote esim. kuinka pitkälle valmistettu valmiiksi ja minkä olen näpertänyt omin käsin. Mun mielestä tässä on asiassa en voi ottaa itselleni kunniaa, jos en ole sitä myöskään itse tehnyt.

    Tästä listauksestani olen saanut sekä positiivista että negatiivista palautetta. Suurin osa on kuitenkin ollut sitä positiivista (ja kaikkeista suurinta osaa se tuskin edes kiinnostaa), joten jatkan niiden kirjoittamista. En nimittäin koe sitä millään muotoa rasitteena taikka mainontana! En saa siitä rahaa tai mitään muutakaan materiaalista hyötyä.

    Tiedän, että hehkutan blogissani aika paljon erästä kuukausipakki firmaa, mutta teen sitä vain ja ainoastaan siksi, että olen saamaani tuotteeseen ja palveluun äärimmäisen tyytyväinen! Ehkä olen tällä positiiivisella hehkutuksella saanut muutaman suomalaisen kanssa-askartelijan myös tätä pakkia tilaamaan, mutta itse en ole tästä(kään) asiasta mitenkään hyötynyt! Hyvästä palvelusta on vain kovin helppoa vinkata. Sama pätee huonolaatuisen kirjaintarraan osalta! =D

    Mä en ole koskaan tuntenut tätä aihetta askarteluaiheisissa blogeissa mitenkään häiritsevänä asiana. Mun mielestä asioiden vinkkaaminen näin pienissä piireissä kuin meillä Suomessa, on vain ja ainoastaan positiivinen asia! Ja tätä on tehty mun mielestä tosi hyvällä maulla ja hyvässä hengessä jo vuosien ajan! Jaan niin Maikon mielipiteen siitä, että moni tapahtuma voi jäädä tulevaisuudessa järjestämättä, jos viidakkorumpu ei paukuta sen puolesta! Me kun ollaan saatu vuosien mittaan nauttia aika monista ilmaisita ja ei kaupallisista tapahtumista!

    Pääasia on, että tästä asiasta puhutaan! Bloggaaminen ja sen etiketti on kuitenkin vielä aika nuori asia, joka varmasti kehittyy vielä pitkään ja siihen me kaikki voidaan vaikuttaa omassa ”genressämme”!

  13. Täällä saa ihan vapaasti avautua ja hyvä niin! Ei se ole pelkkien anonyymien sun muiden etuoikeus jauhaa näistä jutuista.

    Mun mielestä on ihan tosi hyvä asia, että esimerkiksi tapahtumista tiedotetaan blogeissa. Eihän niistä oikein muualtakaan niin helposti kuule. Samoin että jos hehkuttaa just jotain päkkiä tai tuotetta, mihin on ite ollut tosi tyytyväinen. Ja jos kaikki mainonta ois pahasta niin miten sitä sitten voisi kirjoittaa enää yhtään mistään? :D Pakostahan sitä niitä tuotteita siellä askarteluissa näkyy ja tulee mainittua että nyt on kivat paperit tai jotain sen suuntaista.

    Siinä vaiheessa se asia sitten vaan muuttuu, jos siitä saa jotain taloudellista hyöytyä itse. Esimerkiksi just se, kun tein niitä juttuja askartelukaupoista. Juttujen teko oli mun oma idea ja ehdotin niitä kaupoille. Osa oli innoissaan, osa taas oli tooosi nihkeitä, mutta tein ne jutut silti. Myöhemmin, juttujen teon jälkeen, sain kuitenkin yhdestä kaupasta kiitokseksi lahjakortin (vaikka mistään sellaisista ei oltu sovittu) joten jäin miettimään, että missä menee silloin raja. Kaiken varulta päätin sitten esitellä blogissa mitä olin saanut ja miksi.

    Kottarainen, oon samaa mieltä tuosta sun esimerkistä, että ei se ole piilomainontaa. Muutenhan sitä pitäisi olla listaamassa kaikenmaailman mummoltakin saadut lahjat ja mikäs järki siinä olisi? :D

    Eri asia sitten jos saa sen tavaran pelkästään siksi, että jos on vaikka suosittu blogi ja firmat lähettää siksi kasapäin tavaraa, että voitko arvostella tämän blogiisi. Mutta silloinkin musta sen tuotteen tai jutun pitää olla suht näkyvässä roolissa. Jos itketään vaikkapa jostakin kuvan reunassa vilahtavasta jalkarasvapurkista, niin täytyy olla aika huonosti asiat, jos siitä menettää yöunensa piilomainonnan takia. :D

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s