cute & cool creations

anskin askarteluja ja elämää

Keskeneräisten projektien suo

8 kommenttia

Kävin tuossa taas läpi askarteluteemaista ”to do” -listaani, johon olen merkkaillut asioita mitä pitäisi tehdä, mitä olisi kiva tehdä ja mitä haluaisin tehdä. Olen tosi hyvä keksimään uusia tekemisiä ja aiheita listoille. Ideoita pursuaa vaikka millä mitalla. Mutta on asia erikseen, montako niistä ideoista kerkeän aloittaa. Ja vielä sekin, moniko niistä aloitetuista tulee tehtyä ihan valmiiksi asti. Se harmittaa, koska moni noista roikkumaan jääneistä askarteluista ovat olleet ihan tosi kivoja juttuja ja olen ollut innoissani tekemässä niitä. Mutta jotenkin sitten eri syistä ne vain jäävät kesken, tulee muita kiireitä ja aika kuluu.

Yleensä se koskee noita isompitöisiä projekteja kuten minialbumeita. Kun joku homma jää kesken, ja aikaa kuluu ja kuluu, niin kynnys jatkaa sen homman parissa nousee. Ja vielä jos liikaa aikaa kuluu, niin aloitettu työ ei välttämättä enää edes miellytä silmää, kun oma askartelutyyli on muuttunut. Käykö teille muille näin? Ja mitä te siinä tilanteessa teette? Itse olen usein vain purkanut osan töistä, jotka ovat olleet alkutekijöissään. Mutta kaikkia ei raaski, koska tuntuu että niihin jo käytetyt tunnit menevät ihan hukkaan. Joka sekin taas kuulostaa aika typerältä.

Kaivelin tuossa muutamia tälläisiä ikuisuusprojekteja esille. Osan kanssa olen kyllä jo melkein luovuttanut, että aionko näitä edes valmiiksi asti tehdä. Mutta jollakin tapaa olisi silti kiva saada valmiiksi. Tai edes jonnekin tilaa viemästä. Oikeastaan siis mitä yritän sanoa, on että kaipaisin ehkä teidän vinkkejä ja ideoita. Ehkä uusia näkökulmia asiaan, kun nämä vaan pyörivät omassa mielessä ja kaapissa muistuttamassa olemassaolostaan.

Mitä te tekisitte esimerkiksi tälläisen kirjan kanssa? Kannet ovat tekemättä, sisäsivuille olen jo teippaillut kiinni taustapaperit. Kaikki valokuvat on teetetty ja pyörivät irrallisina sivujen välissä. Alkuperäinen idea oli täyttää jokainen aukeama kuvin ja tekstein. Ja kirjan teemana oli vaatimattomasti koko vuosi 2008 yhtien kansien väliin, kuukausi per aukeama. Tekstejä ei tietenkään ylhäällä missään. Yhdelle paperille olin ranskalaisin viivoin merkkaillut jotain, mutta eipähän tuo lappu enää tallessa ole.

Yllä taas vuoden 2009 kesästä kertova 8×8 tuumainen albumi. Aloitin kokoamaan tätä valmiiseen albumiin, jonka kannet maalailin itse. Kannet ovat siis periaatteessa valmiit, ja ne ovatkin ehkä ainut asia, johon olen tässä projektissa yhä edelleen tyytyväinen.

Parit sisäsivut ovat lähes valmiita, tarinoinnit puuttuvat ja maalailut, mitä olin suunnitellut tekeväni sivujen päälle. Ongelma on nyt vain se, että en kyllä muista mitä minun piti kaikille sivuille tarinoida ja albumia varten teettämäni valokuvat olen jo käyttänyt suurimmalta osin muihin skräppisivuihin sun muualle. Eli pitäisi etsiä kuvat koneelta ja tulostaa ne uusiksi.

Sisäsivujen ilme ei kyllä iske enää, ei niin yhtään. Ja että loput sivut pitäisi tehdä samalla teemalla, ei kyllä innosta. Mitä siis tehdä? Ehkä roskiin vaan, kun ei noita sivujakaan ole edes valmiita niin montaa?

Vuoden 2010 December Daily on tässä. Kaikki tekstit olen sentään saanut kirjoitettua puhtaaksi koneella ja nyt vaan pitäisi valita valokuvat, tulostaa ne ja liimata sivut paikoilleen ja tehdä kannet. Yritän kovasti pitää linjan yksinkertaisena, mutta pelkään, että kun aloitan lopullista kokoamista, että alan taas lisäillä kaikkea sälää sinne ja tänne ja sitten mopo taas karkaa käsistä. Ja tuloksena taas yksi turhaan venynyt projekti.

Niin ja keskeneräisiin projekteihin voidaan lisätä vielä hyvin vaiheessa olevan Project Lifen. Tästä projektista en kyllä luovu! Tilanne tämän kanssa ei kuitenkaan ole toivoton, sillä koneella olisi valmiiksi valittuja kuvia ja tekstejä odottelemassa tulostusta. Ja kokoamista. Osittain olen jo kuvia tulestellutkin. Ja tuleville kuville olen merkkaillut paikkoja post it -lappusilla ja muutama viikko on valmiinakin. Mietinnän alla nyt onkin, että aionko esitellä noita aukeamia blogin puolella vai en. Jos aion, joutunen blurraamaan kuvia ja tekstejä aika paljon, kun kuvissa esiintyy niin monia muitakin ihmisiä ja varmaan siten osa jutuista siten jäänee vähän mystiseksi, että olisiko siitä sitten iloa katselijoille. Mitä mieltä te olette?

8 thoughts on “Keskeneräisten projektien suo

  1. Mä Anski lohdutan sua, multa löytyy keskeneräisiä projekteja paljon enemmän! :)

    Ja lohdutan sua myös Project Lifen suhteen – itse kasasin yhden viikonlopun aikana vaivaiset neljä kuukautta. Että ei siihen tarvi kauaa aikaa laittaa, kolme kertaa vuodessa näyttää olevan ihan hyvä tahti mulle jos näin jatketaan! x) No ei vaan, totta puhuen, jos yrittäisi edes parin-kolmen viikon välein. Mutta toisaalta, tuonne kun ei tarvi tunkea kuvat ja kortit taskuun niin et ottanut itse stressiä ja se kävikin näppärästi se täyttäminen sitten lopulta. Liian henkilökohtainen ja kokonaisvaltaista arkea käsittelevä se kuitenkin on, joten itse en varmaan blogiin laita kuin korkeintaan satunnaisia juttuja. Jos niitäkään.

    December Daily taitaa olla kuuden päivän osalta tehty. Sekin on kuusi päivää enemmän kuin viime vuonna, tai siis toissa vuonna.

    Mä yritän kuitenkin olla stressaamatta näistä keskeneräisyyksistä, sillä jo suunnittelu ja aloittaminenkin on kivaa! ;)

  2. Vertaistuki, paras tuki! Onhan noita keskeneräisiä minullakin… ja ärsyttävät olemassaolollaan!

    December Daily noista varmaan olisi mielekkäin laittaa kasaan – kun olet saanut tekstit valmiiksi, olisi sääli jättää ne käyttämättä. Ja toisaalta askartelua on valmiina vähemmän. Puoliksi askarreltua on kaikkein hankalin jatkaa, joten ymmärrän tuskasi noiden ensin esittelemiesi projektien kanssa.

    Mutta jos siis yhtään lohduttaa niin samojen ongelmien kanssa painitaan… :-)

  3. Thanks for sharing siis! :-)

  4. Mulla on kans Project Lifen kanssa käytössä tuo post it -lapputaktiikka :D

    Tuo kesä albumin kansi on kyllä upea! Muuten olen Sannikan kanssa olen samoilla linjoilla, DD kuosiin ainakin.

    Lohdullista huomata, että näitä keskeneräisiä löytyy varmaan kaikilta… Pitäisköhän kans läjäyttää blogiin omia keskeneräisiä tekeleitä jos vaikka sais inspiraation jatkaa jotain niistä loppuun ;)

  5. Heh, törmäsin surffatessa yhteen toiseen joka listasi keskeneräisiä projekteja. Jos lukumäärää ei lasketa kymmenissä, ei ole mitään hätää… :-)

    http://coffee-girl-crafts.blogspot.com/2011/05/more-ideas-than-time.html

  6. Kiitos vertaistuesta :) Pakko sanoa, että helpottaa kyllä kun kuulee ettei ole ainut joka painiskelee tämmöisten kanssa! :)

    Niin siis eihän tässä tosiaankaan olleet kaikki mun keskeneräiset, enemmänkin todellakin löytyy… Osa tosin vielä enemmän kesken kuin nämä. Mutta ei sentään kyllä onneksi ihan noin paljoa kuin tuolla sannikan linkissä!

    Sitten lisäksi löytyy sellaisia ajatusasteella olevia, joita en tosin kyllä laske keskeneräisiksi. Semmoisia, että koneelle olen valkannut kuvat omaan kansioonsa ja sitten albumin paperit ja koristeet ovat omassa nipussaan kaapissa odottamassa. Melkein nuo houkuttelee enemmän tekemään ja sillä tavalla olenkin saanut suurimman osan jutuista valmiiksi asti.

  7. post it -lappusia munkin pl pursuaa ja hyvin vaiheessa on.. mulla on vaikeinta kuvien tulostaminen ja tekstien kirjoittaminen.

    ja ne aloittamattomat.. onneksi mulla on kaikki keskeneräiset siinä pisteessä, jatkaminen on ehkä helpompaa.. on kyllä välillä kiva, kun on joku valmis ajatus ja tarvikepaketti, josta aloittaa! mulla ainakin toimii ihan hyvin, vaikka alkuperäinen toteuttamisajatus varmasti ehtii välillä unohtua.

    keskeneräisten säilyttäminen tosin on välillä rasittavaa :/

    liikaa ideoita: hyvin tuttua. mutta toisaalta ideointi on tosi kivaakin. onhan tullut tehtyä jotain edes mielessään ;)

    minusta toi vuosi 2008 näyttää hurjan kivalta. eikö sen voisi saattaa valmiiksi aika pienellä vaivalla, jos jättäisi yksinkertaisemmaksi? vähemmän vaan tekstiä, jos ei niistä ole ajatusta.

  8. maikko: Joo, tulostaminen tuntuu jotenkin aina hirmu työläältä. Mulla kirjoittaminen on helpompaa, kun koneella kirjoittelee valmiiksi. Tosin sitten niiden siirtäminen töihin onkin asia erikseen. :P Ja totta toi keskeneräisten juttujen säilyttäminen. Mulla ainakin osat jutuista ja valmiiksi valkatuista ”päkeistä” katoaa just pitkällä aikavälillä jonnekin, kun ne on vaan kasassa jossain ja tavaroita tippuu ja katoaa tms.
    Ja tota 2008 kirjaa oon kyllä miettinyt, et jos vaan jättäis aika kuvapainotteiseksi tuon.. saispahan ainakin jossain muodossa valmiiksi. :)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s